zondag, november 11, 2018

Voor mijn grote held, mijn opa, Belgisch oud-strijder WO I

Opa

Op deze bijzondere dag ( 11 november 2018) wil ik graag het verhaal schrijven over mijn zeer geliefde opa.
Hij is geboren op 23 februari 1899 in Borgerhout bij Antwerpen en hij is 27 februari 1960 overleden. De doodsoorzaak was longontsteking met complicaties. Hij had tijdens de Eerste Wereldoorlog tijdens een gasaanval in de loopgraven een longbeschadiging opgelopen.

Bij het begin van de oorlog was mijn opa als 15-jarige, met zijn ouders vanuit België naar Londen gevlucht. Ze waren welgesteld en hadden de middelen om te vluchten. Mijn opa had in Londen een comfortabel leven kunnen leiden.
In die tijd hing Londen vol met posters om jonge mannen op te roepen dienst te nemen in het leger: “The army wants you!”
Omdat mijn opa nogal lang was voor zijn leeftijd, werd hij veelvuldig aangesproken en werd hem verweten dat hij anderen voor zijn land liet vechten. Opa vond dit erg vervelend en voelde zich schuldig. Hij ging naar een inschrijvingsbureau en loog over zijn leeftijd en zei dat hij 18 was. Aldus werd hij opgenomen in het leger en kwam bij de cavalerie. Hij had namelijk als niet onbemiddelde jongere al eerder leren paardrijden.

Als 16 jarige werd hij uitgezonden naar België en hij werd naar het front gestuurd. Bij zijn eerste opdracht werd hij verschrikkelijk bang en hij stuurde zijn paard de andere kant op, ver weg van het strijdgewoel. Dat kwam hem duur te staan. Hij werd aan de grondtroepen toegevoegd en moest in de loopgraven gaan vechten. Het was dit, of de kogel.
In de loopgraven overleefde hij een gasaanval. Zijn longen waren wel ernstig beschadigd en hij bleef daarvan zijn hele leven last hebben.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in België de oud-strijders van de Eerste Wereldoorlog opgepakt en naar werkkampen gestuurd. Mijn opa had geluk. Hij werd te werk gesteld in een hotel in Duitsland. Er waren hier veel luchtaanvallen en tijdens deze aanvallen schuilden de Duitsers in de schuilkelders. De gevangenen mochten er niet in. Mijn opa had het vertrouwen weten te winnen van de oude eigenares van het hotel. Zijn nam elke aanval haar geldkistje met geld, juwelen en waardepapieren mee. Ze was slecht ter been en moest ondersteund worden. Mijn opa wierp zich op als galante ridder. Ze wilde hem ook in de schuilkelder hebben. En zo overleefde hij de luchtaanvallen op een veilige plek.

Na de tweede Wereldoorlog leerde opa mijn oma (opoe) kennen. Ze was weduwe en had een zwaar huwelijk achter de rug. Mijn “echte” opa was vaak depressief en werd tijdens de Tweede Wereldoorlog erg ziek. Hij overleed aan darmkanker. Na de oorlog ontmoette ze mijn Belgische opa en ze werden heel erg verliefd.  Ze trouwden in 1947. Ze hadden een goed leven. Ze reisden door Europa en genoten van het destijds swingende, stadse leven in Antwerpen. Een jaar na hun huwelijk trouwden mijn ouders en ik werd in 1949 geboren.
Mijn opa had geen kinderen. Hij was echter dol op kinderen. Ik was zijn eerste kleinkind en hij verwende me mateloos. Voor mij was hij mijn grote held en ik aanbad hem. Hij speelde met ons, kocht leuke cadeautjes en leerde me een beetje Frans en Engels. Hij zong ook Franse en Engelse liedjes voor me, die ik moest leren.

In februari 1960 gingen we in het weekend naar Antwerpen, omdat mijn opa de 23e jarig was. Het was een zalig weekend. We speelden met opa verstoppertje in de tuin. Mijn grootouders hadden midden in het centrum van Antwerpen een grote tuin met eenden, duiven en konijnen.
Op zondagavond gingen we terug naar Nederland. Dinsdags (op zijn verjaardag) kwam er een akelig telefoontje. Opa was heel ziek. Zaterdags overleed hij ten gevolge van longontsteking met complicaties. De zwakke longen konden dat niet hebben.

Mijn oma verhuisde terug naar Nederland. Ze werd nooit meer de oude. Ik zal over haar een ander keertje schrijven, want zij was een bijzondere, sterke vrouw.
In de periode na de dood van mijn opa, moest ik een tijdje bij haar logeren, omdat ze nogal last had van haar suikerziekte en niet alleen gelaten mocht worden. Ze heeft me toen veel over haar leven verteld. Genoeg om daar een mooi verhaal over te schrijven.

Maar vandaag is voor mijn opa, mijn held en oud-strijder van de oorlog die vandaag honderd jaar geleden is beëindigd.

Mieke met haar held

Bij oom Adri: opoe met Ella, opa , Mieke,  Christ en Kees

In de tuin in Antwerpen, opa met Kees, Christ en Mieke

Verliefde grootouders met mijn moeder

Opoe, Mieke en opa

Met mijn communie met opoe en opa

Trotse grootouders

Geen opmerkingen: